Dieta dopasowana — sprawdź czy Ty i dieta jesteście dla siebie stworzone

Dieta dopasowana — sprawdź czy Ty i dieta jesteście dla siebie stworzone

Znasz to aż zbyt dobrze: mocne postanowienie, że od poniedziałku zmieniasz swoje życie, gorączkowe poszukiwania w internecie „najlepszej diety”, „sposobów na pozbycie się 5 kilogramów w tydzień”. Znajdujesz jadłospis „gwarantujący”, że już niedługo zadzieją się cuda, startujesz w poniedziałek i … już mniej więcej w czwartek masz dosyć.

Szczerze mówiąc trudno nie mieć dosyć. Dlaczego? Po prostu przypadkowa dieta ściągnięta z internetu albo nawet najlepsza dieta, która sprawdziła się przyjaciółce, to nie jest dieta dla Ciebie. Jak rozpoznać dietę perfekcyjnie do Ciebie dopasowaną? Koniecznie czytaj dalej!

Spis treści:
Czy dieta idealna naprawdę istnieje?
Dlaczego dieta dopasowana to jedyna dieta, która się sprawdza?
Jak rozpoznać idealnie dopasowaną dietę?

Pomyśl, ile czasu możesz rezygnować z rzeczy, które naprawdę lubisz jeść, naginać swoje upodobania, gotować obiady, które Ci nie smakują byle tylko sprostać wymaganiom diety? Praktyka pokazuje, że nikt z nas tego na dłuższą metę nie udźwignie. Taki sposób żywienia zwiększa również ryzyko pojawienia się efektu jojo i wpadnięcia w błędne koło chudnięcia – tycia - chudnięcia - tycia i coraz bardziej drastycznych diet…

Czy dieta idealna naprawdę istnieje?

Przyznaję, że mało jest idealnych rzeczy na świecie, ale akurat idealną dietę może mieć każdy, serio! Ale, ale… idealna to nie taka, w której potrawy dopracowujesz tak długo, aż zasłużą na gwiazdkę Michelin, albo która hartuje Twoją silną wolę, każąc Ci jeść nie więcej niż 1200 kalorii dziennie. Nie jest to też dieta, na której schudła Twoja bratowa, ani ta, dzięki której ulubiona aktorka od 30 lat nosi ten sam rozmiar sukienki. Idealna dieta to po prostu ta, która jest dopasowana do Ciebie.

Dlaczego dieta dopasowana to jedyna dieta, która się sprawdza?

Już wiesz, że strategia dostosowania się do diety to nie jest recepta na sukces. Gdy coś nam nie pasuje, to być może na jakiś czas zaciśniemy zęby i wytrwamy, ale szybko wrócimy do naszych przyzwyczajeń i smaków.  Dieta, która jest dopasowana do Ciebie, ma jedną podstawową przewagę nad każdą inną: może stać się stylem życia, a nie krótkotrwałą przygodą. Tylko takie podejście gwarantuje, że zmiany będą trwałe, a efektami diety będziesz się cieszyć przez długie lata. Dlaczego to możliwe – przeczytaj koniecznie do końca, wszystko wyjaśnię!

Jak rozpoznać idealnie dopasowaną dietę?

Ok, no to czas na pytanie: jak rozpoznasz, że Twoja dieta to ta jedyna, najlepsza i  Wasze relacje będą się doskonale układać? Poznaj najważniejsze cechy diety dopasowanej:

Luz i elastyczność

Jeśli codziennie nachodzą Cię myśli o tym jak bardzo nie lubisz tego co dziś musisz zjeść i odliczasz dni do zakończenia diety marząc o swoim ulubionym jedzeniu to znaczy, że to nie jest dieta dla Ciebie. Najlepsza dieta to taka bez „spiny”  - odhacz na liście następujące punkty i sprawdź czy Twój plan jest właśnie taki:

  • jesz produkty, które lubisz, nie zmuszasz się do takich, które wcale Ci nie smakują,
  • przygotowywanie posiłków nie wymaga od Ciebie spędzania długich godzin w kuchni, w szczególności kiedy Ci ich brakuje,
  • możesz wymieniać produkty w swoim planie – w sklepie nie było akurat gruszek? Wobec tego do owsianki dodajesz jabłko. Dziś nie masz ochoty na kaszę gryczaną? Ugotuj do obiadu ziemniaki, nic złego się nie stanie,
  • zakupy jesteś w stanie ogarnąć w swoich ulubionych, pobliskich sklepach bez konieczności przeczesywania miasta w poszukiwaniu kapusty pak choi lub innych produktów, o których istnieniu wcześniej nawet nie wiedziałaś.

Prosto do (realnego) celu

Dieta, o której powinnaś natychmiast zapomnieć to ta, która obiecuje zbyt wiele i stawia przed Tobą nierealne cele. Każde „minus 5 kilogramów w tydzień” to jest od razu czerwona lampka ostrzegawcza dla Ciebie. A jaki cel jest realny? W ciągu tygodnia możesz tracić około 0,5 – 1 procent swojej obecnej masy ciała. Oczywiście w trakcie trwania metamorfozy to czasem (szczególnie na początku) może być troszkę więcej, a czasem mniej (w trakcie odchudzania u prawie każdego po kilku tygodniach pojawia się moment, że waga “staje w miejscu”, tym się też nie martw, tylko rób swoje, a po pewnym czasie kilogramy znowu zaczną spadać).

Zdrowie to podstawa

Jeżeli poza dodatkowymi kilogramami masz problemy ze zdrowiem – borykasz się na przykład z insulinoopornością, Hashimoto, PCOS, dokuczają Ci wzdęcia, bóle brzucha - Twoja dieta musi to uwzględniać. Właściwe odżywianie to w wielu przypadkach jedna z głównych metod poprawy stanu zdrowia. Jeśli zauważyłaś, że dieta pogarsza Twoje samopoczucie (a już na pewno gdy Twój stan zdrowia ulega pogorszeniu) – to nie jest dieta dopasowana do Twoich potrzeb. Idealna dieta będzie nie tylko drogą do upragnionej sylwetki. Znacząco poprawi również Twoje zdrowie i samopoczucie. Pamiętaj - w tych sprawach nie ma miejsca na kompromisy!

Kilka słów na koniec

Pamiętaj – w przypadku diety zazwyczaj jest tak, że jak nie „zaiskrzy” między Tobą a nią na początku (czyli np.: nie lubisz tego co jesz, nie umiesz przygotować zaplanowanych dań, tęsknisz za swoimi ulubionymi potrawami) to znaczy, że nie jesteście dla siebie stworzone. Dieta dla Ciebie, to dieta idealnie do Ciebie dopasowana. Taka, która nie tylko pozwoli Ci zrealizować swoje cele i przejść metamorfozę, ale stanie się sposobem na zdrowe życie. Dlatego nie „pożyczaj” jadłospisu od koleżanek, nie ściągaj diety „dla każdego” z internetu, nie ulegaj modom – dieta ketogeniczna (keto), post Dąbrowskiej, detoksy sokowe, dieta Dukana…. sama wiesz ile tego było w ostatnich latach. Wszystkie obiecywały zdrowie i utratę kilogramów, a w praktyce… niektóre z nich mogą stan zdrowia nawet pogorszyć, a utracone na chwilę kilogramy zazwyczaj szybko wracają.

Teraz już wiesz dokładnie jaka powinna być Twoja dieta. A jak dorzucisz do niej jeszcze aktywność fizyczną, która sprawia Ci frajdę, to efekty będą naprawdę powalające, obiecuję! Jeśli chcesz wiedzieć jak dobierać aktywność fizyczną i cieszyć się nią – kilka artykułów na ten temat znajdziesz już teraz na blogu i w moich social mediach. A wkrótce będzie o tym jeszcze więcej, więc obserwuj mnie uważnie!