Dieta na wakacjach

Dieta na wakacjach

Dieta na wakacje – ciężka sprawa, prawda? Odmawiać sobie wszystkiego czy jeść, ile dusza zapragnie? Najlepiej znaleźć złoty środek — a poniżej znajdziesz podpowiedzi, jak to zrobić.

Dieta na wakacjach

Dla wielu z nas wakacje to ciężka próba dla utrzymania zdrowych nawyków żywieniowych. Grille, festiwale, wyjazdy all inclusive… ciężko jest realizować plany dietetyczne. Co robić, jeżeli chcemy utrzymać formę, a jednocześnie czerpać radość z krótkich chwil odpoczynku?

Próbowanie nowych smaków — zwłaszcza w trakcie wyjazdów za granicę jest dla wielu osób obowiązkowym elementem podróży. Nie ma w tym nic złego! Najgorszym co możemy zrobić, będąc na wakacjach, jest popadanie ze skrajności w skrajność — przejadanie się nie będzie więc dobrym pomysłem, ale zbyt restrykcyjne pilnowanie liczby kalorii — też nie. 

Gwarantujemy, że wakacyjną dietę można dopasować do siebie i nie zwariować.

Wyjazd all-inclusive

Zdrowe odżywianie w trakcie wyjazdu all-inclusive wcale nie musi być trudne! Formuła „szwedzkiego stołu” daje możliwość wyboru dobrej jakości produktów. Komponuj posiłki tak, aby znalazło się w nich, jak najmniej panierowanych ryb, mięsa w tłustych serowo-śmietanowych sosach, ciast pełnych bitej śmietany, kajmaku i czekolady, czy produktów smażonych w głębokim tłuszczu. W trakcie śniadania wybieraj pieczywo pełnoziarniste, gotowane jajka, nabiał, wędliny, lokalne sery i jak najwięcej warzyw i sezonowych owoców (owoce w Hiszpanii, czy Grecji są specjałem, z którego absolutnie nie musisz i nie powinieneś rezygnować!). Świeże owoce, takie jak arbuz, melon czy ananas obfitują dodatkowo w wodę, co w przypadku wysokich temperatur pomoże w utrzymaniu prawidłowego nawodnienia. 

Na obiad wybieraj produkty białkowe (mięsa, ryby, owoce morza) w formie grillowanej, duszonej lub gotowanej. Dodaj źródło węglowodanów (np. pieczone ziemniaki, makaron) i jak najwięcej warzyw. W trakcie obiadów typu „szwedzki stół” większość hoteli udostępnia wiele warzyw i surówek — każdy znajdzie więc coś dla siebie. A deser? Najlepszym deserowym wyborem będą owoce, natomiast wśród ciast dobrze jest wybierać raczej “lekkie ciasta”, np. na bazie biszkoptu, a także ciasta owocowe. Dobrym deserem będą też sorbety lodowe.

Co z alkoholem? Pamiętaj, że alkohol szkodzi w każdej dawce, ale jeżeli masz ochotę na drinka, dobrym pomysłem będzie rozcieńczanie go z wodą. A najlepszym „alkoholowym” wyborem będzie wytrawne wino czerwone.

Wyjazd na własną rękę

Organizujesz wyjazd samodzielnie, ale nie chcesz codziennie żywić się w barach z fast foodem?  Zamiast hotelu wynajmij mieszkanie z kuchnią bądź aneksem.  Dzięki temu przygotujesz sobie takie posiłki, na jakie masz ochotę. A wybieranie produktów z lokalnych targów będzie dodatkową okazją do poznawania wakacyjnych miejscówek. Zarówno wtedy, gotujemy sami, jak i wtedy, gdy jemy na mieście, warto zawsze pamiętać o warzywach i owocach — zwłaszcza sezonowych i lokalnych. W restauracji warto zamówić dodatkową porcję surówki. Dodatkowo na wyjazd możemy zabrać ze sobą część produktów typu: płatki, orzechy, bakalie czy odżywkę białkową — zwłaszcza jeśli chcemy gotować sami.

Camping

Na campingu tylko kiełbasa z ogniska i paprykarz z puszki? Spokojnie, nawet w takich warunkach też da się zjeść zdrowo! Zrób zakupy samodzielnie, wybierając produkty i potrawy niewymagające specjalistycznego sprzętu do przygotowania. Postaw na kanapki, sałatki czy owsianki. Dobrym rozwiązaniem na tego typu wypad będzie też grill. Świetnie sprawdzą się grillowane warzywa (cukinia, bakłażan, papryka, pomidory), kiszone warzywa (kapusta, ogórki) i grillowane chude mięso (kurczak, mięso z ud z kurczaka, indyk, czy polędwica wołowa lub wieprzowa), a także ryby. Do tego ziemniaki albo pieczywo, oliwa z oliwek lub orzechy i pełnowartościowy posiłek gotowy. Dietę na campingu warto też uzupełnić o świeże (najlepiej sezonowe!) owoce — wakacje to sezon na takie produkty jak truskawki, wiśnie, czereśnie, porzeczki, borówki czy agrest.

Trening na wakacjach

Trening można wykonać zawsze i wszędzie, nawet na wakacjach! Biegaj, spaceruj, rób rowerowe przejażdżki, pływaj — nie nastawiaj się na konkretne cele, po prostu spędzaj aktywnie czas, tak jak lubisz.  Kochasz trening siłowy i nie chcesz w czasie urlopu zupełnie odpuszczać? Hantle i sztangi zastąp ćwiczeniami niewymagającymi sprzętu — najlepiej sprawdzą się ćwiczenia, angażujące jak najwięcej grup mięśniowych. W warunkach bez profesjonalnego sprzętu każdy rodzaj aktywności będzie wartościowy.

Zasady treningu na wakacjach?

  • Baw się! Zagraj w siatkówkę plażową, dołącz do grupy rzucającej frisbee.
  • Wypożycz rower. Łącz przyjemne z pożytecznym, wycieczka rowerowa to doskonały sposób na zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc.
  • Pływaj, w końcu po to jedziesz nad morze, jezioro czy basen :)
  • Biegaj, bo to możesz robić zawsze, wszędzie i nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu.
  • Postaw na krótkie intensywne treningi interwałowe.
  • Nie daj się przywiązać do leżaka. Zobaczysz, że aktywny wypoczynek jest o wiele bardziej relaksujący.

Przepisy na lato 

Mamy dla Ciebie kilka przepisów, które świetnie sprawdzą się na wakacjach, w trakcie których decydujesz się na samodzielne gotowanie.

Lody jogurtowe z masłem orzechowym, miodem i solą — jeżeli na wyjeździe dysponujesz zamrażarką, możesz przygotować własne, pyszne lody na patyku. Samo wykonanie lodowej masy to 5 minut — a resztę pracy wykona za Ciebie zamrażarka.

Makaron z tuńczykiem i pomidorkami cherry — świetna opcja na szybki, lekki obiad pełen składników odżywczych. Sprawdzi się świetnie zwłaszcza wtedy, gdy zamiast tuńczyka z puszki możesz użyć lokalnych specjałów rybnych (w trakcie wizyty w Portugalii warto np. spróbować sardynek).

Kanapka z pieczonym indykiem, hummusem i warzywami — ta pełnowartościowa, superpożywna kanapka sprawdzi się świetnie jako posiłek „na wynos”. Możesz ją zabrać ze sobą w podróż albo zapakować do plecaka i wziąć na plażę lub całodzienne zwiedzanie.

Serniczek na zimno z owocami — ten orzeźwiający deser to kwintesencja letnich smaków — i świetny sposób na wykorzystanie sezonowych owoców.