Pasty warzywne – ranking

Pasty warzywne – ranking

Pasty warzywne zyskują na popularności i nic w tym dziwnego, bo są świetną alternatywą dla sera i wędliny na kanapkach. Zresztą sprawdzają się nie tylko jako składnik pysznych śniadań i kolacji, w połączeniu ze świeżymi warzywami są świetną przekąską na każdej domówce. To oczywiście opcja nie tylko dla wegan, ale dla wszystkich, którzy szukają nowych smaków i sposobu na zwiększenie ilości warzyw w diecie. Pasty warzywne każdy może zrobić w domu, ale jeśli akurat nie masz czasu lub ochoty na domową produkcję możesz kupić gotową pastę w sklepie. Co wybrać? Jakie produkty są warte kupienia? Ruszyliśmy na zakupy, sprawdziliśmy składy wielu produktów i tak powstało nasze ranking: pasty warzywne – ranking produktów. Koniecznie przeczytaj zanim ruszysz na zakupy!

Pasty roślinne, które najczęściej można kupić w sklepach, podzieliłyśmy na kilka kategorii:

  • Smalce roślinne

Zamiast tłuszczu wieprzowego, wegański smalec zawiera tłuszcz roślinny. W celu wzbogacenia smaku oraz nadania odpowiedniej konsystencji stosuje się także gotowane strączki, takie jak fasola czy ciecierzyca. Smaku dopełniają zazwyczaj cebula, jabłka i  aromatyczne przyprawy. W przeciwieństwie do zwierzęcej wersji smalcu, że nie zawiera on cholesterolu. 

  • Pasty na bazie nasion roślin strączkowych

Najczęściej są wytwarzane z soczewicy, fasoli lub ciecierzycy, a także z soi lub grochu. Dodatkowo zawierają warzywa, takie jak bakłażan, cukinia, pomidor, ogórek, papryka, dynia i buraki, a także zioła i przyprawy. Ważnym składnikiem jest także olej roślinny. 

  • Pasty na bazie nasion lub pestek

 Najczęściej stosowane są nasiona słonecznika lub pestki dyni. Bardzo często mają w składzie także nasiona roślin strączkowych, warzywa, grzyby oraz przyprawy.

  • Guacamole

To meksykańska pasta z awokado. W oryginalnym przepisie awokado rozciera się na pastę z dodatkiem limonki i soli. Często dodawane są także pomidory, papryka chili, kolendra i czosnek.

  • Humus

Dodatkowo do rankingu dołączyliśmy humus. Jest to wyjątkowy produkt — to pasta z ciecierzycy, pochodząca z kuchni Bliskiego Wschodu. Tradycyjnie, w jej skład wchodzi także tahini, czyli pasta sezamowa, czosnek, sól, sok z cytryny oraz oliwa z oliwek. Dodatkowo można do niego dodać liczne przyprawy, warzywa lub aromatyczne zioła.

Pasty roślinne mogą stanowić świetny dodatek do kanapek, wrapów, tortilli, naleśników i każdego rodzaju pieczywa. Mogą być świetnym źródłem białka, błonnika, witamin oraz soli mineralnych. Nasz ranking powstał, by pomóc Ci w zakupach. Na liście znajdują się produkty, które polecam Ci wybrać te, które można wybrać, ale niekoniecznie polecamy oraz takie, których nie polecamy. Znajdziesz je w sklepach takich jak Lidl, Biedronka, Netto, Carrefour oraz Żabka. 

Najczęściej stosowane dodatki do żywności w pastach warzywnych – legenda

Dodatki do żywności to regulowane prawem europejskim substancje stosowane w celach technologicznych, takich jak np. konserwowanie żywności. Ich użycie jest dopuszczalne tylko w określonym celu, a ilość stosowana do produkcji żywności powinna być możliwie jak najmniejsza. 

Pasty warzywne zazwyczaj nie zawierają dodatków do żywności, a jeśli już, to ich ilość jest niewielka (zazwyczaj występują one na końcu składu produktu tego typu). Najczęściej stosowane dodatki do żywności w pastach warzywnych to: 

  • substancje konserwujące: przedłużają okres przydatności past warzywnych do spożycia; zmniejszają ryzyko zepsucia produktu wskutek obecności lub rozwoju mikroorganizmów, np. Bakterii,
  • przeciwutleniacze: ich użycie pozwala przedłużyć okres przydatności past roślinnych do spożycia; zabezpieczają produkt przed skutkami utleniania, m.in. jełczeniem tłuszczu lub zmianą barwy, 
  • regulatory kwasowości: ich dodatek służy utrzymaniu jednolitej kwasowości/zasadowości produktu spożywczego, dzięki czemu zabezpieczają utrzymanie właściwego smaku produktu, ale też chronią przed rozwojem mikroorganizmów mogących przyspieszyć psucie się past warzywnych.

Dodatki te są stosowane najczęściej w pastach sprzedawanych w plastikowych, zgrzewanych opakowaniach. Ich użycie daje gwarancję, że po otwarciu produktu możemy spokojnie przechowywać go przez kilka kolejnych dni w lodówce.

Inną metodą, stosowaną w przypadku past sprzedawanych w słoiczkach, jest pasteryzacja, która znacząco wydłuża okres trwałości produktu przed otwarciem opakowania — tak zabezpieczone pasty warzywne są bezpieczne nawet do kilkunastu miesięcy po ich wyprodukowaniu.

Najzdrowszy wybór

Pasty warzywne, które polecamy

W tej kategorii znalazły się pasty warzywne, które najbardziej Ci polecamy. Mają one najlepszy skład oraz wartości odżywcze. Nie zawierają składników zbędnych, takich jak konserwanty czy polepszacze. Charakteryzują się wysoką zawartością białka oraz niską zawartością soli.

goVege Hummus klasyczny (Biedronka)

Pasta o stosunkowo prostym składzie, gotowana ciecierzyca stanowi tu aż 50% składu, pomimo dodatku soli jej zawartość w produkcie jest stosunkowo niska. Zastosowany tu regulator kwasowości jest jednym z najpopularniejszych i najlepiej przebadanych, zapewnia nie tylko dłuższą trwałość hummusu, ale też spowalnia jego ciemnienie, dzięki czemu produkt pozostaje dłużej atrakcyjny wizualnie.

Składniki: ciecierzyca gotowana 50% (ciecierzyca, woda), woda, olej rzepakowy, pasta sezamowa tahini 10%, ocet spirytusowy, sól, czosnek suszony, kmin rzymski, regulator kwasowości: kwas cytrynowy.

100 g: 249 kcal, tłuszcz 19 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,9 g, węglowodany 9,5 g, w tym cukry <0,5 g, białko 7 g, sól 0,82 g.

Vital Fresh, Guacamole 97% awokado (Biedronka)

Jest to pasta o najniższej zawartości białka spośród wszystkich analizowanych w rankingu, jednak awokado stanowi tu aż 97% masy produktu, co zasługuje na pochwałę. Produkt ma niską zawartość soli i symboliczne dodatki przypraw, jest zatem dobrym wyborem na szybką alternatywę dla domowego guacamole.

Składniki: awokado 97%, sól, suszona cebula, naturalne ekstrakty roślinne, naturalne aromaty, suszony czosnek, koncentrat soku z limonki, suszona papryczka jalapeño, suszona kolendra.

100 g: 146 kcal, tłuszcz 13,4 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 3,1 g, węglowodany 2,1 g, w tym cukry 2,1 g, białko 1,5 g, sól 0,8 g.

VegaUp, Smalczyk wegański z jabłkami (Netto)

Krótki, prosty skład, bez zbędnych składników, wysoka zawartość błonnika (6,5 g), niska zawartość tłuszczu oraz soli.

Składniki: gotowana ciecierzyca 40%, jabłka 14%, woda, cebula pieczona, kasza gryczana, sól morska, pieprz mielony. 

100 g: 92 kcal, tłuszcz 0,5 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0,1 g, węglowodany 13 g, w tym cukry 2,8 g, białko 5,6 g, sól 0,7 g.

Carrefour BIO Hummus (Carrefour/Carrefour Express)

Stosunkowo wysoka zawartość białka, ponad połowę produktu stanowi gotowana ciecierzyca. Hummus dostarcza niewielkich ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i soli. Jedyny dodatek do żywności zastosowany w produkcji pasty to kwas cytrynowy, zapewniający hummusowi nieco dłuższe zachowanie przydatności do spożycia oraz odpowiedniej barwy.

Składniki: ciecierzyca gotowana 53% (ciecierzyca, woda, sól), olej rzepakowy, woda, pasta sezamowa tahini 9%, ocet spirytusowy, sól, czosnek suszony, regulator kwasowości: kwas cytrynowy; kmin rzymski.

100 g: 290 kcal, tłuszcz 23 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,4 g, węglowodany 12 g, w tym cukry 1,4 g, białko 7,6 g, sól 1 g.

Perla, BIO Hummus klasyczny (Lidl)

Krótki skład, wysoka zawartość białka, wysoka zawartość ciecierzycy, w porównaniu do niektórych humusów dostępnych w sklepach.

Składniki: 54% gotowana ciecierzyca (ciecierzyca, woda), woda, olej rzepakowy, 12% pasta sezamowa Tahini, ocet spirytusowy, cukier trzcinowy, sól, czosnek suszony, kmin rzymski.

100 g: 277 kcal, tłuszcz 22 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,3 g, węglowodany 9,5 g, w tym cukry 1,9 g, białko 7,8 g, sól 0,82 g.

Niezły wybór

Pasty warzywne, które możesz wybrać, ale niekoniecznie polecamy

Pasty w tej kategorii charakteryzują się większą ilością dodatków do żywności lub niższą wartością odżywczą. Część z nich charakteryzuje się wyższą zawartością tłuszczu oraz soli.

goVege, Smalczyk z fasoli z cebulką i jabłkiem (Biedronka)

Jest to pasta o stosunkowo niskiej zawartości tłuszczu  i nasyconych kwasów tłuszczowych, pomimo aż dwukrotnego zastosowania w produkcie oleju rzepakowego (w tym do obsmażenia suszonej cebuli). Na pochwałę zasługuje wysoka zawartość błonnika — za taką uznajemy ilość min. 6 g włókna pokarmowego w 100 g produktu. Przy obecności w składzie przypraw aromatycznych — majeranku, czosnku — całkowicie zbędny wydaje się dodatek aromatów. Warto zwrócić uwagę, że producent sugeruje, iż opakowanie 115 g to 3 porcje pasty — z jedną porcją dostarczamy sobie więc ok. 0,7 g cukrów prostych, a więc niespełna 1 łyżeczkę cukru. Jest to więc produkt, po który warto sięgać niezbyt często.

Składniki: fasola biała gotowana 44%, woda, olej rzepakowy, cebula smażona 6,5% (cebula suszona, olej słonecznikowy), jabłko suszone 2,5%, białko grochu, sól, aromaty, przyprawy (pieprz czarny, majeranek suszony, cebula 00,8%, czosnek).


100 g: 232 kcal, tłuszcz 14 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,2 g, węglowodany 17 g, w tym cukry 9,6 g, białko 6 g, sól 1,7 g

Perla, hummus z burakiem (Biedronka)

Jest to pasta o dobrej wartości odżywczej, jednak dodatek cukru pojawia się w składzie aż dwukrotnie (jako dodatek do pasty oraz składnik użytego w hummusie chrzanu) i wydaje się zbędny, gdyż wystarczającą słodycz powinien dostarczyć sam gotowany burak. W hummusie aż czterokrotnie użyto regulatorów kwasowości/ przeciwutleniaczy. Są to dodatki bezpieczne dla zdrowia, jednak warto sięgać po produkty tego typu o krótszym składzie.

Składniki: ciecierzyca gotowana 47,5% (ciecierzyca, woda), burak gotowany, pasta sezamowa tahini 8%, olej rzepakowy, woda, ocet spirytusowy, cukier, regulatory kwasowości: kwas mlekowy, kwas cytrynowy; chrzan tarty (korzeń chrzanu, woda, cukier, regulator kwasowości: kwas mlekowy; olej rzepakowy, sól), sól, czosnek suszony, imbir mielony, przeciwutleniacz: kwas cytrynowy; kmin rzymski.

100 g: 192 kcal, tłuszcz 13 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,4 g, węglowodany 8,8 g, w tym cukry 3 g, białko 6,6 g, sól 0,85 g

goVege Pasta warzywna: pieczarki, pestki dyni (Biedronka)

Pasta o średniej zawartości tłuszczu, ale i białka, bazująca głównie nie na pieczarkach i dyni, a na fasoli białej. To zdrowy wybór składnika głównego, ale nie należy się tu kierować sugestią producenta na opakowaniu i spodziewać sporego udziału pestek dyni — jest on bowiem symboliczny – 0,3% (zapis zgodny z dyrektywą unijną). To korzystnie wpływa jednak na zawartość tłuszczu w produkcie. Zbędny wydaje się dodatek koncentratu soku jabłkowego.

Składniki: fasola biała, pieczarka blanszowana 18,9% (pieczarka, kwas cytrynowy), olej rzepakowy, pieczarka świeża 13%, seler, dynia, nasiona słonecznika, woda, cebula suszona, sól, koncentrat soku jabłkowego, pieczarka suszona 0,5%, czosnek suszony, pestki dyni 0,3%, pieprz czarny mielony.

100 g: 204 kcal, tłuszcz 19 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,6 g, węglowodany 2,2 g, w tym cukry 1,6 g, białko 3,7 g, sól 1,3 g

goVege Pasta warzywna: biała fasola, siemię lniane (Biedronka)

Pasta o stosunkowo niskiej zawartości białka, ale i tłuszczu. Zbędne wydają się tu dodatki takie jak cebula suszona (tuż przed nią w składzie zawarta jest zwykła cebula) oraz koncentrat soku jabłkowego. Dodatek siemienia lnianego jest symboliczny (0,24%), podobnie jak pestek dyni w poprzedniej omawianej paście tego samego producenta. Należy go zatem traktować jedynie jako element smakowy, nie zaś np. źródło kwasów omega-3.

Składniki: fasola biała 35%, seler, olej rzepakowy, woda, cebula, cebula suszona, nasiona słonecznika, koncentrat soku jabłkowego, sól, koncentrat soku z cytryny, siemię lniane 0,24%, pieprz czarny mielony, kminek mielony.

100 g: 220 kcal, tłuszcz 17 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,5 g, węglowodany 9,4 g, w tym cukry 4,3 g, białko 3,8 g, sól 1,3 g

Lisner, Hummus z dzikim czosnkiem (Carrefour/Carrefour Express)

Wysoka zawartość białka i najwyższa spośród analizowanych past ilość cieciorki w hummusie (61%). To jednocześnie jedyny hummus z dodatkiem nie tylko regulatora kwasowości (kwasu cytrynowego), ale też substancji konserwującej — sorbinianu potasu. Jest to jednak jeden z najlepiej przebadanych i bezpiecznych, wśród powszechnie stosowanych, dodatek do żywności

Składniki: 61% ciecierzyca gotowana, olej rzepakowy, woda, 7% pasta tahini (100% mielone ziarna sezamu), 1,7% czosnek niedźwiedzi, sól, przyprawy (1,5% czosnek, kmin rzymski mielony), regulator kwasowości (kwas cytrynowy), substancja konserwująca (sorbinian potasu)

100 g: 304 kcal, tłuszcz 23 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2 g, węglowodany 11 g, w tym cukry 1,2 g, białko 8,2 g, sól 1,1 g

My Best Veggie, Pasta słonecznikowa z jarmużem (Lidl)

Wysoka zawartość błonnika (6,8 g), wysoka zawartość tłuszczu, słonecznik oraz jarmuż stanowią tylko 40% produktu, zawartość regulatora kwasowości.

Składniki: 25,8% gotowana ciecierzyca, olej rzepakowy, 16,4% jarmuż świeży, 14,2% pestki słonecznika, woda, sól, czosnek świeży, trawa cytrynowa, szpinak mielony liofilizowany, przyprawy, regulator kwasowości: kwas cytrynowy.

100 g: 322 kcal, tłuszcz 30 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,5 g, węglowodany 2,9 g, w tym cukry 1,4 g, białko 6,8 g, sól 1,4 g.

Vemondo, Pasta na bazie nasion słonecznika i białka grochu z suszonymi pomidorami i suszoną bazylią (Lidl)

Produkt jest źródłem błonnika, wysoka zawartość tłuszczu, niska zawartość słonecznika, pomidorów suszonych i białka grochu w porównaniu do innych składników.

Składniki: woda, olej rzepakowy, 12,45% nasiona słonecznika, 10% pomidory suszone, 3% białko grochowe, skrobia ziemniaczana, sól, sok cytrynowy, błonnik grochowy, 0,6% bazylia suszona, aromat, przyprawy (czosnek, pieprz biały).

100 g: 298 kcal, tłuszcz 27,3 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2 g, węglowodany 3,9 g, w tym cukry 3,7 g, białko 7,1 g, sól 1,4 g.

Vemondo, Pasta ze słonecznikiem z ogórkiem i koperkiem (Lidl)

Wysoka zawartość tłuszczu, słonecznik i ogórki stanowią tylko 39% produktu, obecność zbędnych składników w składzie.

Składniki: woda, 25% ogórki konserwowe (ogórki, woda, ocet, cukier, sól), olej rzepakowy, 14% nasiona słonecznika, 3% białka grochu, błonnik grochowy, skrobia ziemniaczana, sól, aromat, przyprawy (0,3% koper, pieprz czarny).

100 g: 281 kcal, tłuszcz 26,9 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,1 g, węglowodany 2,1 g, w tym cukry 2,1 g, białko 6,3 g, sól 1,4 g. 

Odradzane produkty

Pasty warzywne, których nie polecamy 

Pasty w tej kategorii charakteryzują się większą ilością dodatków do żywności oraz niższą wartością odżywczą. Wśród tych produktów często pojawia się wyższa zawartość soli, cukru lub  tłuszczu, a mniej białka.

goVege, Pasta z pestkami słonecznika z suszonymi pomidorami i bazylią (Biedronka)

Pestki słonecznika to produkt bogaty w tłuszcze, zatem dodatek oleju rzepakowego do tej pasty słonecznikowej jest bardzo duży (jest go więcej niż samych pestek). To skutkuje tym, iż produkt cechuje jedna z najwyższych zawartości tłuszczu spośród wszystkich past w tym rankingu. Zbędny jest tu dodatek aromatów (pasta zawiera też aromatyczne zioła i przyprawy) oraz zagęstnika w postaci skrobi ziemniaczanej, a także błonnika grochowego. Ten ostatni został prawdopodobnie użyty przez producenta, by móc spełnić wymogi prawne co do oświadczenia żywieniowego, iż dany produkt jest źródłem tego składnika pokarmowego minimum 3 g/100 g produktu).

Składniki: woda, olej rzepakowy, pestki słonecznika 12,5%, pomidory suszone 10%, białko grochu, skrobia ziemniaczana, sól, sok z cytryny, błonnik (z grochu), bazylia suszona 0,6%, aromat naturalny, przyprawy (czosnek, pieprz biały). 

100 g: 298 kcal, tłuszcz 27 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2 g, węglowodany 3,9 g, w tym cukry 3,7 g, białko 7,1 g, sól 1,4 g.

goVege Pasta warzywna: suszone pomidory, żurawina (Biedronka)

Pasta składa się głównie z białej fasoli, udział pomidorów suszonych (3,8%) jest w niej mniejszy niż tańszych koncentratu pomidorowego (7,7%) i dyni. Użyta w produkcie żurawina suszona zawiera dodatek oleju oraz cukru.

Składniki: fasola biała, woda, dynia, olej rzepakowy, koncentrat pomidorowy 7,7%, pomidor suszony 3,8% (pomidor suszony, sól), żurawina suszona 3,2% (żurawina suszona, cukier trzcinowy, olej słonecznikowy), sól, zioła, czosnek suszony, bazylia suszona 0,22%, cebula suszona.

100 g: 212 kcal, tłuszcz 17 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,5 g, węglowodany 9,4 g, w tym cukry 4,3 g, białko 3,8 g, sól 1,3 g.

My Best Veggie, Pasta w stylu indyjskim, pasta z marchwi żółtej i soczewicy żółtej (Lidl)

Wysoka zawartość cukru, niska zawartość białka  oraz dość wysoka zwartość soli.

Składniki: 33% marchew żółta, 20% soczewica żółta gotowana, 14% pasternak, olej rzepakowy, 9% ananas, cukier, sól, przyprawy (w tym gorczyca), błonnik bambusowy, czosnek.

100 g: 196 kcal, tłuszcz 14,2 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1 g, węglowodany 11,9 g, w tym cukry 8,4 g, białko 2,2 g, sól 1,95 g.

Vemondo, Smalczyk z fasoli i cebuli z jabłkiem (Lidl)

Wysoka zawartość błonnika, wysoka zawartość cukru, dość wysoka zawartość soli, obecność zbędnych składników.

Składniki: 44% fasola biała gotowana (fasola biała, woda, sól), woda, olej rzepakowy, 6,5% cebula smażona (cebula suszona, olej słonecznikowy), 2,5% jabłka suszone, 1,5% białko grochu, sól, aromaty, przyprawy (0,3% pieprz czarny, 0,08% cebula, 0,07% majeranek suszony, czosnek).

100 g: 232 kcal, tłuszcz 14,2 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,2 g, węglowodany 16,5 g, w tym cukry 9,6 g, białko 6 g, sól 1,7 g.

Wawrzyniec, Pasta warzywna z suszonymi pomidorami i żurawiną (Lidl, Netto, Żabka)

Wysoka zawartość cukrów, niska zawartość białka, dość wysoka zawartość tłuszczu. 

Składniki: ciecierzyca (ciecierzyca, woda, sól, cukier), woda, olej rzepakowy, seler, koncentrat pomidorowy, pomidory suszone – 8,4% (pomidory – 7,4%, sól), żurawina suszona kandyzowana – 2,5% (żurawina suszona – 1,4%, cukier, olej słonecznikowy), bazylia, sól morska, koncentrat soku z cytryny.

100 g: 244 kcal, tłuszcz 20 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,5 g, węglowodany 11 g, w tym cukry 6,5 g, białko 4,1 g, sól 1,4 g.

Sante, Pasztet z pomidorami sojowy (Żabka, Carrefour/Carrefour Express)

Dość wysoka zawartość tłuszczu i soli, pasztet sojowy ma w składzie tylko 6,8% białka sojowego.

Składniki: woda, olej rzepakowy, warzywa 9,8% (cebula, pietruszka, marchew), białko sojowe 6,8%, koncentrat pomidorowy 5%, aromaty naturalne, przyprawy (gorczyca), ekstrakty przypraw, skrobia kukurydziana, błonnik (grochowy, bambusowy), sól morska.

100 g: 257 kcal, tłuszcz 23 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,5 g, węglowodany 5,3 g, w tym cukry 0,7 g, białko 6 g, sól 1,7 g.

Sante, I<3 vege, Hummus z suszonymi pomidorami; Żabka (Carrefour/Carrefour Express)

Dość niska zawartość ciecierzycy w składzie, w porównaniu do innych humusów dostępnych na rynku, długi skład, dość wysoka zawartość tłuszczu i soli.

Składniki: ciecierzyca gotowana 28%, woda, olej rzepakowy, pasta sezamowa tahini 12%, suszone pomidory 2%, błonnik roślinny (bambusowy, grochowy), sól morska, cukier trzcinowy, koncentrat soku z cytryny, przyprawy, ekstrakty przypraw, aromaty naturalne, kurkuma. 

100 g: 305 kcal, tłuszcz 25 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,1 g, węglowodany 12 g, w tym cukry 2,9 g, białko 5,8 g, sól 1,5 g.