Jogurty owocowe – ranking

Jogurty owocowe – ranking

Jogurty owocowe to jeden z najpopularniejszych produktów w naszych lodówkach. Lubiany przez dorosłych i dzieci, wybierany często zarówno na diecie, jak i jako słodka przekąska na deser. Na półkach sklepowych znajdziemy ogromną ilość różnych jogurtów tego typu i wydaje się, że „dla każdego coś dobrego”. Ale, ale - czy na pewno jogurt owocowy to zawsze coś dobrego? Wyruszyliśmy do sklepów żeby przeanalizować etykiety i składy najpopularniejszych produktów. Sprawdź koniecznie nasz ranking jogurtów owocowych!

Jogurty to fermentowane produkty mleczne. Najnowsze zalecenia zdrowego żywienia rekomendują zamianę produktów mlecznych pełnotłustych na niskotłuszczowe, zwłaszcza fermentowane, dlatego powinny one znaleźć miejsce w naszej codziennej diecie. Jogurt jest źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a także wywiera pozytywny wpływ na mikroflorę jelitową. Do jego produkcji niezbędne jest mleko i żywe kultury bakterii jogurtowych.

W Polsce większą popularnością niż jogurty naturalne cieszą się jogurty owocowe (smakowe). Niestety często w ich składzie oprócz owoców znajduje się dodatkowo cukier oraz wiele innych składników takich jak: aromaty, barwniki czy zagęstniki, które poprawiają ich smak, zapach i konsystencję.  Zatem najlepszym wyborem będzie zawsze samodzielne przygotowanie takiego jogurtu. Do jogurtu naturalnego wystarczy dodać ulubione owoce (w dowolnej formie: całe, rozgniecione, zblendowane), płatki owsiane oraz orzechy i tym sposobem zyskamy gotowy, pełnowartościowy posiłek.

Gdy kupujemy jogurt w sklepie warto zwracać uwagę na jego skład i wybrać taki z największym dodatkiem owoców i jak najmniejszą liczbą substancji dodatkowych. Ten ranking pomoże Ci odnaleźć się w gąszczu produktów przy sklepowej półce i lodówce!

Opisane jogurty owocowe  podzieliliśmy na 3 grupy:

  1. Najzdrowszy wybór – to najlepsze jogurty. Zarówno skład tych produktów jak i ich wartość odżywcza sprawiają, że warto wybierać właśnie te jogurty na co dzień. 
  2. Niezły wybór – kiedy jogurty z pierwszej grupy nie są akurat dostępne w sklepie możesz śmiało sięgnąć po produkty z tej grupy. Te jogurty też są dobrym wyborem, choć nie powinny stanowić podstawy Twojej diety. 
  3. Odradzane produkty – mają zazwyczaj bardzo dużą ilość zbędnych dodatków w składzie i dużo cukrów prostych. Te jogurty nadal są bezpieczne, ale nie powinny pojawiać się w Twojej diecie każdego dnia. 

Poszczególne produkty przyporządkowaliśmy do powyższych grup, jednak ich kolejność wewnątrz danej grupy jest  losowa. Wszystkie jogurty oznaczone jako „najzdrowszy wybór” mają zbliżoną wartość zdrowotną i będą dobrym wyborem. Wybierając jogurty z tej grupy kieruj się po prostu tym co lubisz najbardziej.

Legenda – poniżej znajdziesz spis najczęściej pojawiających się w jogurtach dodatkowych składników wykraczających poza standardowy skład tego typu produktów wraz z informacją w jakim celu są dodawane.

  1. Skrobie. Wykorzystywane są przy wyrobie produktów niskotłuszczowych. Zapewniają uzyskanie odpowiedniej konsystencji, dzięki właściwościom żelowania i zagęszczania.
  2. Aromaty. Ich dodatek maskuje posmak, które powstaje podczas fermentacji.
  3. Regulatory kwasowości. Kontrolują pH produktu, przez co determinują również smak końcowy, mogą także wpływać na kolor. Hamują też rozwój bakterii, co wpływa na poprawienie jakości i wydłużenie okresu przydatności produktu.  

Zagęstniki i stabilizatory. Nadają odpowiednią konsystencję jogurtu, co umożliwia np. spożycie produktu łyżeczką. Najczęściej są to: pektyna, żelatyna, karagen, guma ksantanowa.

Najzdrowszy wybór

Jogurty owocowe, które polecamy

Fruvita PURE Jogurt + owoce. Mango/banan/marakuja (Biedronka)

Składniki: jogurt naturalny 70%. owoce 30% (mango 18%, banan 9,6%, sok z marakui 2,4%).

88 kcal, tłuszcze 3,1 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,8 g, węglowodany 10,6 g w tym cukry 9,3 g, błonnik 0,8 g, białko 3,9 g, sól 0,15 g.

Skład jest bardzo prosty jogurt z owocami, jest to najbardziej pożądany i zdrowy skład w jogurtach owocowych. Zachęcamy do wyboru właśnie takich produktów.

Fruvita PURE Jogurt + owoce+ zboża. Borówka amerykańska/banan (Biedronka)

Składniki: jogurt naturalny 60% (mleko, kultury bakterii jogurtowych), przetarte owoce 38% (borówka amerykańska 20%, banan 18%), płatki owsiane 1%, siemię lniane 1%.

64 kcal, tłuszcze 1,2 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0,4 g, węglowodany 9,5 g w tym cukry 8,4 g, błonnik 1,8 g, białko 2,8 g, sól 0,08 g.

Skład tego produktu jest bardzo czysty, w składzie tylko jogurt i owoce oraz ciekawy dodatek płatków owsianych i siemienia lnianego. To niewielka ilość, ale dzięki temu jogurt może być pełnowartościowym posiłkiem. 

Planton. Coconut Vegangurt Natural bez cukru (Lidl)

Składniki: mleczko kokosowe 95,8% (woda, ekstrakt z kokosa), skrobia, białka bobu, wegańskie kultury bakterii jogurtowych.

94 kcal, tłuszcze 7,1 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 6,7 g, węglowodany 6,7 g, w tym cukry 0,9 g, błonnik <0,5g, białko 0,9 g, sól 0,02 g.

Produkt ten ma prosty skład i nie zawiera cukrów dodanych. Jest to produkt bez laktozy i nabiału. Idealny wybór dla wegan.

Piątnica, Piątuś malinowy jogurt kremowy (dostępny w wielu sklepach)

Składniki: mleko pasteryzowane, wsad malinowy (przecier z malin 12% w jogurcie, cukier, błonnik cytrusowy, aromaty naturalne), żywe kultury bakterii jogurtowych.

86 kcal, tłuszcze 2,4 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,7 g, węglowodany 9,5 g w tym cukry 9,5 g, błonnik 0,6 g, białko 7 g, sól 0,08 g.

Skład tego jogurtu jest dobry, oprócz jogurtu z owocami jest dodatek cukru, lecz nie jest to dodatek w nadmiernej ilości (poniżej 10 g), więc jogurt jest dobrym wyborem.

Pilos, jogurt typu greckiego Piluś malinowy (Lidl)

Składniki: mleko pasteryzowane, wsad malinowy (12% przecier z malin w jogurcie, cukier, błonnik cytrusowy, aromaty naturalne), żywe kultury bakterii jogurtowych: Streptococcus thermophilus, Lactobacillus bulgaricus.

Niezły wybór

Jogurty owocowe, które możesz wybrać

Fruvita. Serek typu skandynawskiego. Kvarg truskawkowy (Biedronka)

Składniki: mleko odtłuszczone, truskawki 6%, cukier, aromat naturalny, zagęszczony sok z cytryny, koncentrat z marchwi, bakterie fermentacji mlekowej.

77 kcal, tłuszcze 0 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0 g, węglowodany 8,8 g w tym cukry 8,7 g, błonnik 0,2 g, białko 9,4 g, sól 0,1 g.

W składzie produktu jest dodatek cukru, ale nie przekracza 10 g na 100 g produktu, a zawartość tłuszczy jest równa 0. Ma bardzo gęstą konsystencję. Możesz wybrać ten jogurt, szczególnie jeśli zależy Ci na ograniczeniu tłuszczu w diecie.

goVEGE OATJOGU malina (Biedronka)

Skład: baza owsiana 80% (woda, ekstrakt z owsa 15%), maliny 6,8%, cukier, skrobie modyfikowane, olej słonecznikowy, sok z cytryny, fosforany wapnia, koncentrat z czarnej marchwi, aromat naturalny, wegańskie kultury bakterii jogurtowych, witaminy D i B12.

99 kcal, tłuszcze 2,5 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0,3 g, węglowodany 18 g w tym cukry 8,7 g, błonnik 1 g, białko 0,6 g, sól 0,05 g.

To jogurt roślinny, niestety oprócz dodatku cukru ma też dodatek skrobi modyfikowanej i aromatu. Jeśli nie jesz produktów odzwierzęcych to od czasu do czasu możesz z takiego jogurtu skorzystać. Duży plus za dodatek witaminy D i B12. 

Piątnica Skyr jogurt typu islandzkiego z jagodami (dostępny w wielu sklepach)

Skład: mleko pasteryzowane, wsad jagodowy 20% (jagody 40%, cukier, substancje zagęszczające: pektyny, mączka chleba świętojańskiego; naturalny aromat), żywe kultury bakterii jogurtowych: Streptococcus thermophilus; Lactobacillus bulgaricus.

82 kcal, tłuszcze 0 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0 g, węglowodany 11 g w tym cukry 11 g, błonnik – brak informacji, białko 9,6 g, sól 0,06 g.

Ten jogurt jest dobrym źródłem białka i w jego składzie nie znajdziemy tłuszczu. Niestety oprócz owoców, zawiera również sporo dodanego cukru.

Rolmlecz jogurt pitny waniliowy (Lidl)

Skład: mleko, cukier, aromat naturalny, koncentrat soku z marchwi, ekstrahowana laska wanilii, żywe kultury bakterii jogurtowych.

82 kcal, tłuszcze 2,3 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,6 g, węglowodany 12 g w tym cukry 12 g, błonnik – brak informacji, białko 5,6 g, sól 0,17 g.

Ten jogurt ma krótki, dobry skład. Niestety zawiera znaczne ilości cukru, a smaku nadaje mu przede wszystkim aromat, a dopiero w dalszej kolejności prawdziwa wanilia. 

Activia Jogurt o smaku malina-granat (dostępny w wielu sklepach)

Skład: mleko odtłuszczone, cukier, śmietanka (z mleka), maliny 2,8%, błonnik cytrusowy, sok z granatu 0,2%-na bazie soku skoncentrowanego, naturalne aromaty, bakterie jogurtowe, ActiRegularis Bifidobacterium, białka mleka. Może zawierać zboża zawierające gluten, sezam.

60 kcal, tłuszcze 0,8 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0,5 g, węglowodany 10 g w tym cukry 10 g, błonnik 0,4 g, białko 3 g, sól 0,11 g.

Ten produkt składa się głównie z mleka i cukru. Dodatek owoców jest znikomy. Nie jest to najlepszy wybór, jednak jeśli brakuje produktów z pierwszej grupy, można po niego sięgnąć. 

Odradzane produkty

Jogurty owocowe, których nie polecamy

Bakoma. AVE VEGE. Deser na kremie kokosowym. Smak czekolada (dostępny w wielu sklepach)

Skład: krem kokosowy 79% (woda, ekstrakt kokosowy w proszku), cukier, skrobie modyfikowane, syrop ryżowy w proszku, skrobia ryżowa, mąka ryzowa, kakao 2%, tłuszcz kokosowy, białka słonecznika, substancja zagęszczająca: karagen, czekolada w proszku, 0,06%, sól, aromat.

99 kcal, tłuszcze 2,7 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 2,5 g, węglowodany 17,5 g w tym cukry 9,5 g, błonnik – brak informacji, białko 0,8 g, sól 0,11 g.

Kolejny jogurt owocowy roślinny. Niestety ma bardzo dużo dodatków takich jak cukier, skrobie modyfikowane, substancje zagęszczające i aromaty. Raczej nie warto sięgać po ten deser.

Zott Jogobella brzoskwinia (dostępny w wielu sklepach)

Skład: jogurt, owoce 9% (brzoskwinie i sok brzoskwiniowy z koncentratu 7,2%, sok z marakui z koncentratu 1,8%), cukier, aromat.

91 kcal, tłuszcze 2,7 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 1,8 g, węglowodany 12,2 g w tym cukry 11,7 g, błonnik – brak informacji, białko 3,5 g, sól 0,14 g.

To przedstawiciel popularnej grupy jogurtów, których skład bardzo się zmienił w ostatnich latach. Nie jest zły, bo z dodatków jest cukier oraz aromat, ale ilość cukrów wynosi ponad 10 g na 100 g produktu, więc dość dużo. Z tego powodu warto ograniczyć ten jogurt w diecie do minimum lub nawet całkowicie zrezygnować.

Jovi Duet o smaku melon-truskawka (dostępny w wielu sklepach)

Skład: mleko pasteryzowane, serwatka odtworzona (z mleka), woda, cukier, skrobia modyfikowana kukurydziana, melon-sok 0,05% (sok z soku zagęszczonego), truskawka-sok 0,05% (sok z soku zagęszczonego), koncentrat z marchwi, koncentrat soku z buraka ćwikłowego, koncentrat z krokosza barwierskiego, aromat, żywe kultury bakterii jogurtowych.

68 kcal, tłuszcze 0,8 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 0,5 g, węglowodany 13,4 g w tym cukry 11,9 g, błonnik – brak informacji, białko 1,7 g, sól 0,1 g.

Ten jogurt to przede wszystkim mleko, woda i cukier. Ponadto w składzie znajdziemy skrobię modyfikowaną i sztuczne aromaty. Zawartość cukru to aż 11,9g na 100g, a dodatek owoców to zaledwie 0,1% soków. 

Fantasia z wiśniami (dostępny w wielu sklepach)

Skład: mleko, wsad owocowy (wiśnie: 11,5% w produkcie, cukier, skrobia modyfikowana, regulatory kwasowości: kwas cytrynowy, cytryniany sodu; skoncentrowany sok z hibiskusa i z marchwi, substancje zagęszczające: karagen, guma ksantanowa, aromat), śmietanka, cukier, mleko w proszku odtłuszczone, żywe kultury bakterii jogurtowych

119 kcal, tłuszcze 5,3 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe 3,4 g, węglowodany 15,3 g w tym cukry 14,5 g, błonnik 0,12 g, białko 2,4 g, sól 0,12 g.

W jogurcie znajdziemy 11,5% owoców, ale jednocześnie aż 14,5 g cukrów! Dodatkowo w jej skład wchodzą skrobia modyfikowana, zagęstniki, regulatory kwasowości i sztuczne aromaty. Produkt ten zawiera również mleko w proszku. Odradzamy wybór tego typu produktów.